„Vannak olyan súlyos bűnök, amiket csak a művészet mutathat meg”

A Mű szerző nélkül Florian Henckel von Donnersmarck több évtizedet átfogó filmje, mely egy festő sorsán keresztül foglal állást és  gondolkodtat el diktatúráról, emberi jellemekről, művészi érvényesülésről és a siker visszásságairól. Az alkotást Németország egyik kiemelkedő kortárs képzőművésze, Gerhard Richter életútja inspirálta, amely Donnersmarck művészi megpróbáltatásaival keveredik.

A történet főszereplője Kurt Barnert (Tom Schilling) német festőművész, aki két egymást követő diktatúra elnyomásában kezdi meg munkásságát: Németországban születik, ahol megpróbálják vele elhitetni, hogy a zsidók művészetre gyakorolt hatása káros. Nagynénjét, Elisabethet (Saskia Rosendahl) a szeme láttára zárják elmegyógyintézetbe, később orvosa, Seeband professzor (Sebastian Koch) gázkamrába küldi. Kurt az NDK-ban válik fiatal felnőtté, drezdai egyetemi évei alatt ismerkedik meg élete szerelmével, Ellie Seebanddal (Paula Beer), a néhai náci orvos lányával. Feltétel nélkül próbálja elfogadni az őt körülvevő (politikai, ideológiai alapú) művészeti elvárásokat, de előbb-utóbb rájön: így sohasem fogja megtalálni önmagát és művészi stílusát. A berlini fal felhúzása előtt néhány hónappal nagy reményekkel emigrál feleségével Nyugat-Németországba.

Mű2

Komótosan halad a cselekmény, s bár a játékidő három óra, egy pillanatra sem tűnik lassúnak a film, végig fenntartja a figyelmet. Caleb Deschanel operatőr képei olyan művészire komponáltak, mintha fotósorozatok lennének. Szépen mutatja a béke és a káosz kontrasztját a természeti képek és a náci birodalom, valamint az ötvenes évek szocialista realizmusának egymás mellé állításával. Szembeszáll azzal a türelmetlen kapkodással, amely manapság a reklámfilmekre hasonlító, snittekből összerakott sorozatok és játékfilmek készítését jellemzi. A főhős szabadságvágyát és tisztaságát természeti képek (aranyló búzamező, zöldellő kertek) hangsúlyozzák, a lelkében dúló viharokra tökéletesen rímelnek a sötét tónusú képek.  A feszültséget nyomatékosítják a szereplők arcáról adott nagytotálok és a felülnézetből vett jelenetek. Donnersmarck Ellie és Kurt szerelmét idealisztikusan ábrázolja; közös jeleneteik két-három kivétellel mindig szabadtéren játszódnak, ezzel is érzékeltetvén, hogy a szerelmes emberek lelke szabadon szárnyal. Az aláfestő zene (Max Richter) a harmadik órában játékos és idilli, az első órában operabetétek fokozzák a feszültséget, a másodikban (ez a két fiatal megismerkedésének ideje) a klasszikus zene dominál, olykor hegedűszó erősíti a drámai helyzeteket.

MŰ1

A Kurt és Seeband professzor közti oppozíció adja a film fő feszültségét – világlátásuk, érzelmi intelligenciájuk és társadalmi státuszuk erősen különbözik. Seeband hithű náci, hűtlen a feleséghez, öntelt, egoista és gyáva. Az alkotók nagy műgonddal rajzolják meg a szimpatikus átlagember, Kurt Barnert portréját, akivel kedvessége, tisztasága, útkeresése és kiszolgáltatottsága miatt zökkenőmentesen azonosulhat a néző, képes vele sodródni. Tom Schilling és Sebastian Koch minden részletre kiterjedően építik fel karaktereiket, érzékeny és pontos játékot láthatunk tőlük.

A Mű szerző nélkül fontos film, nem véletlenül jelölték két Oscar-díjra. Felkavaró, szívszorító és izgalmas. Egyaránt kielégíti a huszadik század történelme és a kortárs művészet iránt érdeklődő nézők kíváncsiságát. Azon túl, hogy megmutatja a diktatúra különféle arcait, a célok kitűzéséről, az önmegvalósításról, a feltétel nélküli szerelemről is szól, s azt sugallja, hogy bár hosszú, konfliktusokkal teli út vezet az álmok megvalósításáig, mégis megéri azt a bizonyos utat végigjárni.

 
Never Look Away / Werk ohne Autor
német-olasz történelmi dráma, thriller, 169 perc, 2018
Bemutató dátuma: 2019. október 1
 
Pontszám: 9/10
Fotók: port.hu
 

 

 

Korrektúra – Szövegszerkesztés – Nyelvi lektorálás

VNTR Graphic Studio
Kreatív dekorációk, logók, faégetéses portrék készítése professzionális színvonalon
06 30 659 2808
https://www.facebook.com/vntrart
VNTR Graphic Studio

Hasonló cikkek