Vallási megszállottság kontra szabadelvű individualizmus

Mártírok ((M)uchenik / The Student)

Kirill Szerebennyikov középiskolai környezetben játszódó filmje megbotránkoztat, elvonatkoztat, és befejezés nélkül hagyja nyitva számunkra azt az ajtót, amelynek kilincsét lenyomva egy szélsőséges elvek által megzavarodott diákfiú elméjébe nyerhetünk bepillantást. A vallási fanatizmus drámában megjelenő eltorzult formája látszólag távol áll hétköznapi valóságunktól, mégis megéri több mint másfél óra erejéig elkalandozni ebben a frusztrációkkal teli, elferdített eszméket hirdető miliőt leképező alkotásban.

A Marius von Mayenburg művéből készült film szereplői Oroszországban egytől egyig híres színészek, valójában ennek köszönhetjük a film dinamikáját, hiszen nagyszerű és hiteles alakításokat láthatunk száztizennyolc percen keresztül.

A főszereplő, Veniamin ( Petr Szkvorcov) egy átlagos tinédzser életét éli egészen addig, ameddig viselkedése környezete számára érthetetlen módon egyik pillanatról a másikra száznyolcvan fokos fordulatot nem vesz. Édesanyja (Julia Aug) elvált szülőként egyedül neveli, ami nem kevés anyagi terhet jelent számára, ezért három munkahelyen kell helytállnia. Amikor az iskolaigazgató jelzi felé, hogy fia nem hajlandó részt venni az iskolai úszáson, akkor szembesül csak vele, hogy valami nagyon nincs rendben. Először ő is arra gondol, amire a legtöbb szülő gondolna, még pedig arra, hogy a fia drogozik. A fiúnak viszont nem célja a titkolózás, így hamar kiderül, hogy teljesen másról van szó. Hamarosan egész környezete megtapasztalja a radikális változást, amit ő maga teljes erőbedobással hirdet: Veniamin rendkívül gyorsan kerül saját vallási fanatizmusának hatása alá, és senkitől nem tűr ellentmondást nézeteivel szemben.

Folyamatosan vallási idézetekkel igyekszik nézeteit ráerőszakolni az őt körülvevőkre, s néha bizony az az érzésünk, hogy érthetetlen módon sikerül is, ami a film alatt nem kis bosszúságot vált ki a nézőből. A gyerekekkel egyazon értelmi szinten lévőként mutatja be a felnőtteket, akik befolyásolhatóak, és ahelyett, hogy utat mutatnának az életben, saját maguk is iránymutatásra szorulnak. Petr Szkvorcov teljes beleéléssel mutatja be a vallási fanatizmus negatív, sokszor erőszakos perspektíváit, amiért karakterét nemhogy szeretni nem tudjuk, de még sajnálni sem. Nem így a “tanítvánnyá” fogadott, az osztálytársai által kitaszított Grigorijt, akinek testi nyomorát kihasználva Veniamin saját képére igyekszik formálni. Alexandr Gorcsilin a film egyik legfiatalabb színésze, akitől hiteles képet kapunk a valakihez tartozni vágyó, eltévelyedett, identitását kereső Grigorijról.

m7x

Az orosz színház és filmvilág meghatározó egyénisége, Kirill Szerebrennyikov rendező nem kertel – a film első perceiben rögtön az édesanyjával élő kamasz hétköznapi valóságát tárja elénk, s itt kell megjegyezni, hogy az édesanyát alakító Julia Aug pazar játéka teszi lehetővé, hogy nehezen tudjuk eldönteni, hogy egy filmet nézünk, vagy a fáradt valóságot látjuk egy ablakon keresztül. A kimerült, dolgozó anya lelki gyötrődését nem csak szemléljük, szinte át is érezzük Aug alakításának köszönhetően.

Mayenburg drámája rendezői szempontból nem kevés lehetőséget ad a kibontakozásra, s ezzel a lehetőséggel él is Szerebrennyikov – a színműtől eltérően több tanári karaktert is felvonultat, félig-meddig humorral fűszerezve esendőségüket, a diákok, és saját életük felett elveszített kontrollt. A vallási idézetek forrását minden egyes alkalommal megjelölik a filmben – ez első hallásra zavarónak tűnhet, ám mégsem vonja el a figyelmünket köszönhetően Veniamin hatásvadász, nyomatékos előadásmódjának, amellyel a környezetében élőket igyekszik megtéríteni.  A rendező szemérmesség nélkül tárja elénk a társadalom sztereotípiáit, vizualizálja az antiszemitizmust, a homoszexualitást és az agressziót. A történet abszurditását a karakterek megváltozott helyzethez való hozzáállása adja, pontosabban az, ahogyan befolyásolhatóságukról adnak tanúbizonyságot. 

A jelentős társadalmi problémára a film nem törekszik megoldást keresni, sőt épp ellenkezőleg: a valóságot tovább torzítja, megbotránkoztat, elvonatkoztat, és befejezés nélkül hagyja nyitva számunkra azt az ajtót, amelynek kilincsét lenyomva egy szélsőséges elvek által megzavarodott elmébe nyerhetünk bepillantást. A vallási fanatizmus drámában megjelenő eltorzult formája látszólag távol áll hétköznapi valóságunktól, mégis megéri több mint másfél óra erejéig elkalandozni ebben a frusztrációkkal teli, elferdített eszméket hirdető miliőt leképező alkotásban.

Mártírok ((M)uchenik / The Student)

színes, feliratos, orosz dráma, 118 perc, 2016

Rendező: Kirill Szerebrennyikov

Fényképezte: Vladiszlav Opeljanc

Látványtervező: Jekatyerina Scheglova

Hang: Boris Vojt

Főszereplők: Pyotr Skvortsov, Viktoriya Isakova, Yuliya Aug

Zene:  Ilya Demutskiy   

16 éven aluliak számára nem ajánlott

Bemutató dátuma: 2017. január 12.

Forgalmazó: magyarhangya

Szerző: Juranovszky Detti

Kirill Szerebrennyikov Az orosz kortárs színházi élet meghatározó alkotója, a Moszkvai Egyetem tanára, jelentős nemzetközi színházi fesztiválok ünnepelt rendezője 1969-ben született Oroszországban, a Don-régió központjában, Rosztov-na-Donuban. Színházi, televíziós és filmrendezőként alkot, a Gogol Központ művészeti igazgatója 2012 óta. A magyar közönség számára kevésbé ismert alkotók közé tartozik, a nemzetközi porondon azonban komoly elismerésnek örvend. Munkáit a szakmai zsűri számos díjjal jutalmazta, így például az Izmena című drámáját 2012-ben a Velencei Filmfesztiválon Arany Oroszlánra jelölték. Első színdarabját diákként állította színpadra. 1992-ben szerzett diplomát a Rosztovi Állami Egyetemen fizika szakon. 2008-ban kísérleti színész-rendező osztályt indított a Moszkvai Művész Színház színitanodájában. 2012-ben az osztály átalakult és a Stúdió Hét nevet kapta, mely ma a Gogol Központ részeként működik. 2011 és 2014 között Kirill a Winzavod Kortárs Művészeti Központ Platform projektjének művészeti igazgatója volt. A rendező jelenleg Moszkvában él. 2015-ben a Gogol Központ a Lars von Trier által inspirált Idióták című színdarab átiratával lépett fel az Avignoni Fesztiválon Szerebrennyikov rendezésében. 2016-ban Gogol művét, a Holt lelkeket viszik színre.

 

 

 

Korrektúra – Szövegszerkesztés – Nyelvi lektorálás

Hasonló cikkek