Spotlight – Egy nyomozás részletei 1.

Az igaz történeten alapuló Spotlight – Egy nyomozás részletei arról a nyomozásról szól, amivel a Boston Globe oknyomozó újságírói 2002-ben leleplezték a katolikus egyházon belül zajló gyerekmolesztálásokat. Országos felháborodást kiváltó riportsorozatuk több mint hetven pap érintettségét derítette fel, és alapjaiban rázta meg az egész egyházat.

A produkcióról

Hébe-hóba már a Boston Globe 2002-es cikksorozata előtt is hallani lehetett pedofil papok által elkövetett szexuális visszaélésekről, ezek azonban elszigeteltek eseteknek tűntek. A Spotlight csapat nyomozása viszont feltárta, hogy a pedofília mélyebben átszövi az egyházat, mint bárki gondolta volna. De ami még döbbenetesebb volt – és erről szintén az ő írásaikból értesülhetett a világ –, az egyházi vezetők nem csak tudtak az évtizedek óta zajló gyerekmolesztálásokról, de az eltussolásukban is aktívan közreműködtek. A botrány megrengette az egyház pozícióját az Egyesült Államokban, sőt az egész világon, elsöpörte a helyéről a bostoni egyházmegye püspökét, és az egész katolikus egyházon belül fontos változásokhoz vezetett.

Nicole Rocklin és Blye Pagon Faust producerek tudták, hogy komoly szakmai kihívást jelent mozivászonra átültetni az oknyomozó újságírók drámai harcát az igazságért, de nagy fantáziát láttak a sztoriban. „Elképesztő, amit ez a társaság végbevitt – magyarázza Faust. – Nekimentek a világ egyik legnagyobb hatalmú szervezetének, és bebizonyították, hogy senki sem áll a törvények felett.”

Rocklin és Faust filmtervükkel megkeresték az Anonymous Contentet, ahol jól fogadták az ötletet. „A történet izgalmas, ugyanakkor mély társadalmi igazságot hordoz. – emlékezik az Anonymus Content feje, Steve Golin. – Nem kellett sokáig győzködniük, hogy beszálljunk.”

A forgatókönyv elkészítésére Tom McCarthy forgatókönyvíró-rendezőt kérték fel, akit 2010-ben a Fel! eredeti forgatókönyvéért Oscarra jelöltek, rendezőként pedig olyan filmeket jegyez, mint a Győzzünk már és A látogató. McCarthyt több szempontból is megérintette a történet. „Imponált, hogy jön egy újonc Miamiból, és mindjárt az első napon bedobja, hogy húzzanak ujjat a katolikus egyházzal – magyarázza McCarthy. – Ezt iszonyú vagányságnak éreztem.”

A Spotlight riportereinek története arra is lehetőséget adott, hogy McCarthty kifejezze csodálatát az igényes, távlatokban gondolkodó újságírás iránt. „Szerettem volna bemutatni, mennyire másképp folyt ez a munka 15 évvel ezelőtt, mint manapság – fejtegeti McCarthy –, és milyen hatása van az egész társadalomra, ha újságírók komolyan veszik a szakmájukat.” „Én magam is katolikusként nőttem fel – folytatja a rendező –, és tisztelem az egyházat. Számomra ez a történet nem az egyház érintettségéről szól, hanem arról, hogyan fajulhattak idáig a dolgok. Miképp folyhattak ezek a szörnyűségek évtizedekig anélkül, hogy bárki is szót emelt volna ellenük?”

Mielőtt McCarthy és alkotótársa, Josh Singer nekilátott volna az írásnak, hónapokat töltött kutatómunkával. Háromszor jártak Bostonban, hogy meginterjúvolják az érintett újságírókat, áldozatokat, és az ügy egyéb szereplőit. „Mindenkivel beszéltünk, akivel csak lehetett – emlékezik Singer – Volt, akivel többször is találkoztunk. Az összes létező szempontból meg akartuk ismerni a történetet.”

Kérdezni tudni kell

A nyomozást, amely megrengette Amerikát és a katolikus egyházat, a Miami Heraldtól frissen átkerült vezető szerkesztő, Marty Baron indította el rögtön az első munkanapján egy ártatlan kérdéssel.” „A Globe 2001-ben kicsit olyan volt, mint egy elefántcsonttorony” – mondja Baron, aki jelenleg a The Washington Post főmunkatársa. „Előttem nem akadt egyetlen olyan szerkesztőjük sem, aki ne Bostonban nőtt volna fel.”

 Baron azzal kezdte első szerkesztőségi értekezletét, hogy megjegyezte: nem érti, miért nem beszélnek a cikkről, ami az előző héten jelent meg Eileen McNamara tollából. „Az írás beszámolt egy vizsgálatsorozatról, amely egy katolikus pap állítólagos gyerekmolesztálásaival foglalkozott”– meséli Baron. – Mást mondott az egyház, mást az ügyész, és én feltettem a kérdést, hogy miért nem járunk utána az igazságnak.”

Walter ”Robby” Robinson, aki jelenleg a Boston Globe felelős szerkesztője, jól emlékszik rá, mennyire megrázta a csapatot Baron felvetése, amely a megkérdőjelezhetetlen tekintélyű katolikus egyház érintettségét firtatta. „Azt mondta, menjünk el a bíróságra, és kérjük ki az aktákat, mert a nyilvánosságnak joga van megtudni az igazat” – emlékezik az újságíró.

Ilyesmit addig nem nagyon csináltunk. A Spotlight csapata tipikusan korrupciós ügyekkel foglalkozott, és interjúkat készített, most viszont bele kellett ásni magunkat az archívumokba, és rengeteg embert felhívni, hogy összegyűjtsük az információkat erről a John Geoghan nevezetű papról. Hamar rájöttünk, hogy nem egyetlen papról van szó, hanem többről, nagyon sokan érintettek a témában. 2002 januárjában, amikor elkezdtük lehozni a sorozatot, már biztosan tudtuk, hogy legalább 70 pap molesztált gyerekeket, és az egyház mindent megtett, hogy a bűntetteiket eltussolja. Bizonyítékokat találtunk rá, hogy a molesztálások évtizedek óta zajlanak, és a pedofil papokat egyszerűen áthelyezték más parókiára, ahol sok esetben tovább folytatták a gyerekek szexuális bántalmazását.”

2002-ben csaknem 600 írásunk jelent meg a témában – folytatja Robinson –, és több ezer gyermek szexuális bántalmazásáról számoltunk be, amelyben papok százai voltak érintettek, nem csak Bostonban, hanem az Egyesült Államok más részein is. Sőt, a botrány nem állt meg az ország határainál, hanem átterjedt az egész világra.”

A pedofil botrány keserédes gyümölcseként Michael Rezendes és a Spotlight-csapat többi tagja 2003-ben Pulitzer-díjat kapott. „Minden díj, gratuláló cikk és még ez a film is vegyes érzéseket vált ki belőlem – árulja el Rezendes. – Egyfelől persze büszke vagyok rájuk, és örülök a szakmai sikernek, másrészt azonban még mindig aggódom azokért az emberért, akik megosztották velünk tragikus élményeiket, és az örömöt elhomályosítja a harag, hogy ilyen szörnyűségek megtörténhettek.”

Photo via Tracking-board

Forrás: IC Press

Korrektúra – Szövegszerkesztés – Nyelvi lektorálás

Hasonló cikkek