
Március 5-én mutatják be David Mamet Amerikai bölény című darabját Sebestyén Aba rendezésében, Csányi Sándor, Szervét Tibor és Mózes András előadásában a budapesti Thália Színházban.
A darab rendezője, Sebestyén Aba úgy gondolja, hogy Mamet szövege ma ugyanannyira aktuális, mint negyven évvel ezelőtt, hiszen örök érvényű emberi érzésekről – szeretetről, hűségről, barátságról, bizalomról – szól, amelyek torz tükörképét mutatják világunknak. „Nagyon izgalmas, hogy az értékekről és érzésekről szóló történetet egy értékhiányos közegbe helyezi, hatalmas kettősséget adva ezzel neki. A társadalom perifériájára szorult figurák beszélnek a nagy értékekről, ettől válik igazán izgalmassá” – árulta el a rendező a darabot beharangozó csütörtöki sajtótájékoztatón. Hozzátette: „Számomra egyszerre jelenik meg benne a szent és a profán. Bízunk abban, hogy nem csupán a nézők rekeszizmát dolgoztatjuk meg, hanem a könnycsatornákat is.”

A címben szereplő bölény – mint azt a rendezőtől megtudtuk – egy végveszélyben élő állat, amelyet az indiánok egykor szentként tiszteltek, a múlt századok alatt azonban szinte teljesen kiirtottak, ma pedig rezervátumokban őrzik őket. „Számomra a bölénység egyenlő mindazokkal az értékekkel, amelyekről Mamet beszél: tisztesség, becsület, bizalom, hűség, barátság, amelyek lassan veszélybe kerülnek a társadalmunkban, hiszen mindent elnyom a mindenáron való érvényesülni akarás és a profitszerzés hajszája. Időnként talán a bölény is megjelenik, hiszen jelképezi mindazt, amiről a karakterek beszélnek, s mint az Isten, benéz az ablakon, és megnézi, mi történik.”
Csányi Sándor szerint ez a szatírának is tekinthető történet akár a mai Magyarországon is játszódhatna. A karakterek vicces, szeretnivaló kóklerek, akik kisemberként akarnak nagy dolgokat véghezvinni. Heroikus módon szeretnének tiszták, igaz emberek lenni – éppen ebből a heroikus küzdelemből származik a darab komikuma.

A Szervét Tibor által megformált Don egyszerre emocionális, gonosz, szeretetteljes maffiózó, megöregedett gyermek, látens homoszexuális tendenciákkal megvert figura. “A szereplők igazi csibészek. Amellett, hogy erőteljes belső küzdelem is zajlik a háromszögön belül, egymásra támaszkodó, egymást szerető és igénylő embereket ismerhetünk meg” – mondta a színész.
Az Amerikai bölény 1975-ös chicagói premierje óta a Broadwaytól a West End-ig gyakorlatilag az egész világot meghódította, 1996-ban pedig Dustin Hoffman főszereplésével filmre is vitték. A budapesti közönség most, a Thália Színház színpadán láthatja először a darabot.